Direktlänk till inlägg 2 december 2009
1963-65 jobbade jag på Svenska Aeroplanaktiebolaget i Trollhättan.
Mestadels så punktsvetsade jag karossdetaljer.
Karossdetaljer till Saab 95 och 96.
Den tidens Saabmodeller var, vad man kallar för folkbilar.
Tillsammans med Woksvagen och Volvo.
I och med 9000-serien så fjärmade man sig från folkbilar.
Med Turbo och efterföljande 9.5/9.3 var man hästländer från en folkbil.
Från denna tid har Saab bara förlorat pengar.
Min fundering är, om man i ställer fortsatt med folkbilskonceptet, med inriktning på klimatsmarta bränslen, elmotorer m.m., hade man legat i framkant idag.
Saab har en erkänt duktig utvecklingsavdelning, inte bara för att min bror jobbar där.
Min fråga är, hade det inte varit bättre att förlora pengar på en framtidssatsning, och legat i framkant idag.
Förmodar att Trollhättans framtid sett annorlunda ut, att underleverantörerna, som idag lever på lånad tid, haft en ljus framtid.
Dessa frågor får vi förmodligen aldrig svar på, men det skulle varit intressant att göra om resan de sista 25 åren.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|