Direktlänk till inlägg 19 november 2009
En av många Metro-stationer.
Kommer man till Paris via Charles de Gaulleflygplatsen, hittar man biljettförsäljning till RER och Metro på väg ut till RER-stationen.
De har väldigt prisvärda alternativ, som är baserade på antal dagar och zooner.
Lätthanterligt, bara att dra i passagerna.
Operan är en knutpunkt, Montparnass-Montmartre en av de tidiga linjerna och ett lite ofranskt stationsnamn.
RER-tåget går in till stan.
Oftast får man åka Metro några stationer för att komma fram till hotellet.
Vissa Metrostationer är även RER-stationer.
En bra linjekarta är ett omistligt hjälpmedel, där både RER och Metro finns med.
Sevre Babylone och Pigalle var stationer vi blev hemmastadda på, Concorde var ny.
Metro-nätet är lättförståeligt, men man kommer dit man ska även om man inte förstår.
Linjerna korsar varandra på ett snillrikt sätt, så att det alltid är nära dit man ska.
Vi har tyckt det varit bäst att fokusera på linjernas respektive färg.
Ska man till en plats, och ser att det är gul linje som går där, då fokuserar man på att byta så fort man korsar en gul linje.
Tydliga linjekartor finns i varje vagn.
Svårare är det inte, även om vi någon gång åkte åt fel håll.
Har nog nämnt det tidigare, men jag är fullkomligt förälskad i Metron.
Snabbt, billigt och praktiskt.
Sen kommer man i kontakt med folk från det verkliga Paris, inte bara yppisena i centrum.
Precis som London och andra storstäder så har Paris en turistkuliss.
Flytta dig utanför zoon 2 så får du se vad jag menar.
Här avrättades kommunarderna. I dag ett hörn av Pére Lachaiskyrkogården
Kommunarder, försvarare av Pariskommunen, det var här ordet kommunist skapades, en som var för en gemensam kommun.
Vid Metrostationen Pére Lachaise, grågul linje 3, ligger en kyrkogård med samma namn.
Vi trodde, att vi skulle vara där någon timma.
Det tog en halv dag!
För det första så är ju gravarna av helt andra dimensioner än här hemma.
Kryptorna, bildar fullkomliga hus åt den som är begravd därunder.
Otaliga kändisar, som Yves Montand, t.ex låg här.
Gravplatser för ledare i det Franska kommunistpartiet, den största politiska kraften, på vänsterkanten i Frankrike, efter andra världskriget och under hela De Gaulleeran.
Den politiska vänstern fanns även här liksom minnesmärket över de mördade kommunarderna.
Monument över de stupade i Spanska inbördeskriget, liksom koncentrationslägren i Tyskland.
Georges Melies grav.
Väl inne på kyrkogården fick vi en bra genomgång, av en person som skulle titta till graven för rörliga filmkonstens uppfinnare Georges Melies och ett antal andra kulturpersonligheter.
Efter hans information, så visste vi vad vi ville se, ja det visste han med, för vi kunde ju inte undvika att komma in på politik.
Monument över offren i den antifachistiska kampen, i Frankrike och Spanien.
Mina förfäders gravar kan tyckas se ganska så futtiga ut jämfört med dessa, där varje grav var ett litet kapell.
Kommunarderna, och därefter monument över Nazizmens offer under andra världskriget.
Ingen kan gå oberörd på eller från Pére Lachaiskyrkogården.
Den rymmer så mycket historia.
I många fall fasansfull historia.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | |||||||||
|