Direktlänk till inlägg 9 oktober 2009
På tisdag förmiddag har vi möte med Regionutvecklingsberedningen, som ska föreslå ett yttrande till Regionstyrelsen, som har möte samma eftermiddag.
Nästa tisdag ska Regionfullmäktige fastställa yttrandet över regional och nationell plan för infrastrukturen i Västra Götaland.
Den här planperioden är kryddad med det s.k Västsvenska paketet*.
Det finns många utgångspunkter i infrastrukturdiskussionerna.
För min del gör jag följande prioriteringar;
Detta är inte oomtvistat.
En satsning i de större tätorterna, framför allt i Göteborg, minskar klimatpåverkan dramatiskt, många människor kan bete sig klimatsmartare.
En satsning på medelstora vägar ute i regionen, kan t.o.m öka klimatpåverkan, genom att bilen blir konkurrenskraftigare av tidsskäl.
Kollektivtrafiken sker oftast med buss.
Bygger vi ut en järnvägssträcka, förbättra stationslägen m.m., för att ge fler tillgång till järnväg, vill fortfarande andra att vägen ska förbättras också.
Inte särskilt klimatsmart.
Satsar vi pengar ur den regionala planen på kollektivtrafik, föreliggande förslag innehåller en tredubbling, dyker där upp ett antal kommunalråd som tycker att deras vägar är viktigare.
I planer ligger de olika projekten rangordnade.
Men så händer saker, t.ex IKEA:s etablering i Torp, utanför Uddevalla.
Ombyggnader av vägar och tillfarter blir nödvändiga, det inser alla, men ingen vill ge efter på sina objekt, som kommit en bit upp på listan.
Summan av tillgängliga medel har inte ökat
Bygger vi järnvägsbro och dubbelspår till Göteborgs hamn, så är det för att styra om godset till järnväg, då är det rimligt att lägga avgifter på vägtransporterna, för att öka järnvägens konkurrenskraft.
Då ökar ljudnivån på kommunalråden utefter E6 och E20.
Det som jag är mest kritiskt mot, är när en kommunstyrelseordförande ute i regionen, tiger still när vi behandlar Västsvenska paketet*, men på hemmaplan larmar om att det kan drabba deras kommun eller regiondel.
Inte alls ovanligt.
Detta är ohederligt, men en del av politiken.
Den regionala planen omfattar c:a 4 miljarder, vi arbetar med en 100%-nivå, men även med 125% och 75%.
Vid den högre nivån hamnar fler objekt över strecket, vid den lägre blir det färre.
Det Västsvenska paketet c:a 30 miljarder och den nationella planen ytterligare ett antal miljarder till Västsverige.
Allt fram till 2020.
*Västsvenska paketet är ett samfinansierat projekt mellan staten och Västsverige.
Främsta inkomstkällan blir miljöstyrande avgifter på biltrafiken i Göteborg.
Ny genomfartsjärnväg i Göteborg, med tre stationslägen, ny älvtunnel och kraftfull sastning på kollektivtrafiken.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | |||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | |||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | ||||
|