nabbsjuan

Alla inlägg under september 2009

Av Flanören utmed Tolken - 16 september 2009 17:28

Kraftfoderdag igen.

Det tar inte många sekunder från att de fått se en, tills konserten är igång och man blir väldigt populär.


De äter besinningslöst, Fiskmås är bara förnamnet.



  


För en tacka fick det konsekvenser idag.

Hon hostade, fradga rann från munnen.


  


Krumbuktade och hoppade, lade sig ned och idisslade.

Proceduren gjordes om några gånger.

Jag gick in i hagen för att titta till henne.

Då reser hon sig upp och kommer fram och tigger.


  


Ja, ja, du var inte värre däran.

Hon vänder bort till utfodringsplatsen och letar mer kraftfoder.


  


Allt verkar normalt igen.

Förmodligen hade hon fått torrt kraftfoder i "vrångstrupen".


Vi får väl titta till dem senare i kväll.

Av Flanören utmed Tolken - 16 september 2009 12:38

De allra flesta kryddväxterna, har klingat av, är inte så användbara längre.

Undantag finns.

Timjan och Dragon t.ex

I morse när jag tittade ut, slog det mig, att jag inte gjort någon katalog över kryddväxter.

För grönsaker, blommor, växthuset, buskar-träd, har jag kataloger och komihåganteckningar, liksom lite om hur de har fungerat.

Ska rätta till en försummelse mot Dahliorna idag.

Under Dahlior finns det en anteckning om att jag ska förbereda frostskydd 10/9.


Ska göra det nu.


        



Började med att gå ut och fota allt jag hade.

En bild är fusk, det är Basilikan, som den trogne besökaren har sett förut.

Den har stått i Olofsbo i sommar, flitigt använd.

En del växter är nedklippta, som Libsticka, Vänderot och Spansk körvel.

De blir så fula, så fort de blommat över och i en del fall sprider frö, där jag inte vill ha dem.


De flesta kryddväxterna har jag sått själv, andra har jag köpt, företrädelsevis från besök hos Capellagården i Vickleby på Öland.



         



En del kryddörter, fungerar lika bra som prydnadsväxter, Temynta, Lavendel och Äppelmynta.

Jag saknar en del, som dött ut eller inte förnyats.

Nästa år ska det bli Indianmynta, Koreansk mynta, Mauretansk malva och några till.


Andra har inte kommit med här, som Läkemalva, Mariatistel, Krasse, Pepparväxter m.fl

De är så utpräglade prydnadsväxter, trots att de sorterar under medicinal-eller kryddväxter.


       

            


Klicka på bilderna så kan du se dem i större format.



                


Av Flanören utmed Tolken - 16 september 2009 09:11

Igår var det en sådan där mötesdag igen.

På dagen Regionutvecklingsnämnd och kvällen bjöd på styrelsemöte i Borås BK.

Det var två frågor som skapade långa debatter.


Dels var det detaljbudgeten, som i huvudsak är bra, men bl.a jämställdhetsfrågorna var nedväxlade.

Vi yrkade på en budgettext, där vi tog dels utgångspunkt i vad vi faktiskt har gjort för att flytta fram positionerna dels för att gå vidare.


Vi föreslog även en panel, sammansatt av alla partier, som följer klimat-och hållbarhetsperspektivet i vad vi gör.


Majoriteten lät inte tala med sig.

Det slutade i voteringsnederlag och reservationer.


Den andra frågan var ett yttrande över förslaget till ny kollektivtrafiklag. SOU 2009:39.

  

Den s.k isbergsbilden, med synliga och osynliga nyttor.



Träder den i kraft, är det en dödsstöt för kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiken som medel för bättre miljö, medel för regionförstoring, medel för ökade sysselsättningsmöjligheter och samhället skulle helt tappa kontroll och styrmöjlighet.

Tidtabeller skulle inte vara samordnade och nya aktörer skulle få konkurrera på de mest attraktiva linjerna, medan kommun och region skulle få ta förlusterna på de glesa.


Förslaget är en hydra.

Som sådan måste alla tentakler huggas av.

Majoriteten, var även de mycket kritiska.

Som jag sa i debatten:"Majoriteten kapar förslaget med knäna, vi vill kapa det jäms med fotknölarna".

Vår majoritets problem är att två partier, c och fp, sitter i Alliansregeringen.

Så de "såg vissa möjligheter i den ökade konkurrensutsättningen".


Votering igen, vi fick stöd av Mp, men med känt resultat och reservation.

Sossarna hade några inlägg som andades ångest och panik, men det gällde ju att hålla ihop majoriteten.


Klimatet i nämnden är mycket gott och vi för våra diskussioner i en vänskaplig anda.

Ibland kan t.o.m M och V falla varandra i armarna.


Kvällen ägnades åt styrelsemöte i BBK.

Vi har årsmöte om två veckor.

Den mesta tiden ägnades åt, förutom årsmötesförberedelser, hur ska vi engagera de många nya föräldrar som kommit in under fjolåret och i höst.

Vi började skissa på en plan i flera steg.


På årsmötet gör vi en rokad, så Mattias som varit sekreterare föreslås till ordförande och jag blir sekreterare, med lite uppgifter kvar sedan ordförandetiden.

Mattias är ju även huvudtränare.

Jag tror det kommer att bli optimalt.

Mattias är ute i större sammanhang, träffar brottarfolk och är redan mycket erkänd.

Jag kan fungera som en sorts kanslist, pensionär som jag är.


Men vi åkte på en Jobspost, vår kassör under många år, har fått ändrade förhållanden på sitt jobb och kan inte vara kvar.

Som tur är sitter han själv i valberedningen!



Av Flanören utmed Tolken - 15 september 2009 07:24

BT, första sidan: "Satsa på snabbtågen",

debattsidan; vår artikel.

Eftersom BT är långsamma med att lägga ut debatten på nätet, så kommer artikeln här:


Proppen ur i Göteborg


Från Västra Götalandsregionens första dagar, har Vänsterpartiet arbetet för att Götalandsbanan ska bli verklighet.

Vänsterpartiet har verkat för att det byggs mer järnväg över huvud taget.

Att slitna och omoderna banor rustas upp och att förbindelserna mellan de olika regiondelarna snabbas upp.

Vårt arbete för att öka järnvägens slagkraft och kapacitet har i mycket haft sin utgångspunkt i miljöfrågorna.

Bilismens utveckling blir allt mer ohållbar.

Klimatfrågorna pockar på en lösning


För all järnvägsutbyggnad har det funnits en stor Akilleshäl, utöver ekonomin, Göteborg.

Lika mycket som vi arbetat för Götalandsbanan, lika stor har insikten vuxit, att det är Göteborg som är flaskhalsen.

Utan en kraftfull utbyggnad av Göteborgs central, som har kommit att kallas Västlänken, blir det ingen annan järnvägsutbyggnad heller.

Vad tjänar det till med höghastighetsjärnväg, om man ändå måste åka buss de sista milen in i Göteborg?.


Nu har en möjlighet givits, att i närtid kunna starta utbyggnaden av Göteborg C, Västlänken.

Kravet är en medfinansiering från Göteborg och Västra Götalandsregionen.


Vänsterpartiet har under flera år enträget påpekat den ohållbara trafiksituationen i Göteborg samt behovet av trängselavgifter.

Detta har tidigare stött på motstånd.

Motståndet har varit hårdnackat, både från Göteborgs kommunledning och kranskommunerna.

Vi vet också att trängselavgifterna kommer att innebära positiva effekter för miljön i Göteborg genom minskade utsläpp av koldioxid och andra hälsofarliga partiklar samt ge minskat buller.


Nu har fördämningen släppt.

Med Västlänk och Älvtunnel i potten, så backade till slut de mest hårdnackade avgiftsmotståndarna.

Det håller på att sys ihop ett s.k ”Västsvenskt paket”, med 50% statlig- och lika stor lokal –finansiering.

Den lokala finansieringen blir i form av trängselavgifter i Göteborg!


Vårt arbete för järnväg och trängselavgifter har fått utdelning.

Nu är man överens utefter hela det politiska fältet .

Även kommunalråden i kranskommunerna, de som företräder SUV-förarna, som ska betala huvuddelen av avgifterna.

En annan poäng är, att också utländska bilar och långtradare ska betala.


Det ”Västsvenska paketet” innehåller vidare, kraftfulla kollektivtrafiksatsningar.

Trängselavgifterna, kommer att till 50% finansiera en infrastruktur och kollektivtrafik, som är framtidsinriktad och hållbar.


Varför denna glädje över framgångarna i och runt Göteborg?

Det talas ju inte om en enda krona till något annat?


Jo, med lösningen i Göteborg, så krattas manegen för Götalandsbanan och andra järnvägsutbyggnader i Västra Götaland.


Nu kan man börja räkna fram den samhällsekonomiska lönsamheten på bl.a Götalandsbanan.

En särskild Höghastighetsutredare, har tillsatts och ska avlämna rapport.


Det finns stora förutsättningar att 40-talisterna, utan allt för stor assistans, ska få stiga på ett snabbtåg från Borås till Stockholm, innan de gör den sista resan med annat färdmedel.


Skälet till de förbättrade förutsättningarna, är att vi är med och finansierar själva.

Alliansregeringen för en hårdnackad politik på området.

Alliansen vill i huvudsak bara bygga vägar, enligt både regeringsförklaringen och det som framkommit i förslag till Infrastrukturproposition.


Ska det bli märkbara järnvägsutbyggnader, också utanför storstadsområdena, behöver vi en rödgrön regering efter nästa års val.

Våga inte lita på Alliansen, vi rödgröna är ett säkrare kort.?


Kjell Eliasson, Regionfullmäktigeledamot

Jennica Vainu 1:e resättare i Regionfullmäktige


Av Flanören utmed Tolken - 14 september 2009 22:41

Sitter och följer norska valet på NRK:s hemsida.

Rösträkningen går långsammare än hos oss, just nu har man inte ens räknat hälften av rösterna.

SV fick en bra prognos i vallokalsundersökningen, men går inte lika bra i det riktiga valet.

Men ju större orter, så hämtar de upp och jag vet att de är starkast i de största städerna.

Men, det blir en lång natt.

Av Flanören utmed Tolken - 14 september 2009 14:59

Nu har regeringens utredare av höghastighetsjärnvägar, Malmö-Stockholm och Göteborg-Stockholm, kommit med sina slutsatser.

Positiva slutsatser för en som arbetat för Götalandsbanan under många år.

Det är samhällsekonomiskt lönsamt, även i ett så kort tidsperspektiv som 40 år.


  


Vad värre är, Åsa Torstensson, som är husbondens röst och talar om, att staten bara ställer upp med 50%.

Hela paketet kostar c:a 125 miljarder.


Dessa järnvägar är av stort nationellt intresse och frigör mycket kapacitet för person-och godstransporter på andra banor.


Staten måste ta sitt ansvar, det är statens förbannade plikt att betala infrastrukturen.


Ett skäl till att göra Sverige alliansfritt nästa år.


Jennika Wainu och jag har en kommande artikel i BT om frågan.

Av Flanören utmed Tolken - 14 september 2009 08:37

Är det någon mer än jag som finner det oemotståndligt att gå ut och bara finnas, de här fina höstmorgnarna?


          


Av Flanören utmed Tolken - 14 september 2009 07:05

I morse låg det en viss förväntan i luften, när jag hämtade tidningen.

Jennika Wainu, ersättare i RF från Limmared och jag har skrivit en artikel om det s.k Västsvenska paketet och trängselavgifterna i Göteborg.

Dess betydelse för miljön och övrig järnvägsutbyggnad i Västsverige.

Men, det var väl för tidigt, den hade inte kommit med.

Vi skickade in den i lördags.


Vädertjänsterna spår en fin höstvecka, ja t.o.m lite längre.

Fin höst får väl kompensera den darriga sommaren.


  

 Morgonen är så dimmig, att kameran hade svårt att fokusera.


Fina höstdagar, brukar börja i dimma, så även idag.

Nu får vi passa på att göra allt det där som man suttit innanför rutan, under regniga dagar och sytit för.


Syta, är ett typiskt Boråsuttryck och betyder bl.a dra sig för, eller ha ångest för.

Sytlig, eller sytelig, betyder otäck eller äcklig

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards