nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 15 september 2009

Tala om tajming!!!

Av Flanören utmed Tolken - 15 september 2009 07:24

BT, första sidan: "Satsa på snabbtågen",

debattsidan; vår artikel.

Eftersom BT är långsamma med att lägga ut debatten på nätet, så kommer artikeln här:


Proppen ur i Göteborg


Från Västra Götalandsregionens första dagar, har Vänsterpartiet arbetet för att Götalandsbanan ska bli verklighet.

Vänsterpartiet har verkat för att det byggs mer järnväg över huvud taget.

Att slitna och omoderna banor rustas upp och att förbindelserna mellan de olika regiondelarna snabbas upp.

Vårt arbete för att öka järnvägens slagkraft och kapacitet har i mycket haft sin utgångspunkt i miljöfrågorna.

Bilismens utveckling blir allt mer ohållbar.

Klimatfrågorna pockar på en lösning


För all järnvägsutbyggnad har det funnits en stor Akilleshäl, utöver ekonomin, Göteborg.

Lika mycket som vi arbetat för Götalandsbanan, lika stor har insikten vuxit, att det är Göteborg som är flaskhalsen.

Utan en kraftfull utbyggnad av Göteborgs central, som har kommit att kallas Västlänken, blir det ingen annan järnvägsutbyggnad heller.

Vad tjänar det till med höghastighetsjärnväg, om man ändå måste åka buss de sista milen in i Göteborg?.


Nu har en möjlighet givits, att i närtid kunna starta utbyggnaden av Göteborg C, Västlänken.

Kravet är en medfinansiering från Göteborg och Västra Götalandsregionen.


Vänsterpartiet har under flera år enträget påpekat den ohållbara trafiksituationen i Göteborg samt behovet av trängselavgifter.

Detta har tidigare stött på motstånd.

Motståndet har varit hårdnackat, både från Göteborgs kommunledning och kranskommunerna.

Vi vet också att trängselavgifterna kommer att innebära positiva effekter för miljön i Göteborg genom minskade utsläpp av koldioxid och andra hälsofarliga partiklar samt ge minskat buller.


Nu har fördämningen släppt.

Med Västlänk och Älvtunnel i potten, så backade till slut de mest hårdnackade avgiftsmotståndarna.

Det håller på att sys ihop ett s.k ”Västsvenskt paket”, med 50% statlig- och lika stor lokal –finansiering.

Den lokala finansieringen blir i form av trängselavgifter i Göteborg!


Vårt arbete för järnväg och trängselavgifter har fått utdelning.

Nu är man överens utefter hela det politiska fältet .

Även kommunalråden i kranskommunerna, de som företräder SUV-förarna, som ska betala huvuddelen av avgifterna.

En annan poäng är, att också utländska bilar och långtradare ska betala.


Det ”Västsvenska paketet” innehåller vidare, kraftfulla kollektivtrafiksatsningar.

Trängselavgifterna, kommer att till 50% finansiera en infrastruktur och kollektivtrafik, som är framtidsinriktad och hållbar.


Varför denna glädje över framgångarna i och runt Göteborg?

Det talas ju inte om en enda krona till något annat?


Jo, med lösningen i Göteborg, så krattas manegen för Götalandsbanan och andra järnvägsutbyggnader i Västra Götaland.


Nu kan man börja räkna fram den samhällsekonomiska lönsamheten på bl.a Götalandsbanan.

En särskild Höghastighetsutredare, har tillsatts och ska avlämna rapport.


Det finns stora förutsättningar att 40-talisterna, utan allt för stor assistans, ska få stiga på ett snabbtåg från Borås till Stockholm, innan de gör den sista resan med annat färdmedel.


Skälet till de förbättrade förutsättningarna, är att vi är med och finansierar själva.

Alliansregeringen för en hårdnackad politik på området.

Alliansen vill i huvudsak bara bygga vägar, enligt både regeringsförklaringen och det som framkommit i förslag till Infrastrukturproposition.


Ska det bli märkbara järnvägsutbyggnader, också utanför storstadsområdena, behöver vi en rödgrön regering efter nästa års val.

Våga inte lita på Alliansen, vi rödgröna är ett säkrare kort.?


Kjell Eliasson, Regionfullmäktigeledamot

Jennica Vainu 1:e resättare i Regionfullmäktige


 
 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

15 september 2009 20:44

Snygg design här nu! ja förut också men nu ännu bättre:)
Jag har alltid trott på järnvägen, hoppas det blir en renässans.
Arbetarpartiet vann i Norge det kan ha sin betydelse för svenska valet eller hur:)

http://barasaras.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards