Direktlänk till inlägg 1 september 2009
I går kväll bjöd Uddevalla kommun på båttur och middag.
Vädret var inte bjudväder direkt.
Regn och dimma, Skåningarna kunde fått ett bättre mottagande.
Men vi hade tak över huvudet och var rustade med ”oömma kläder och grova skor”.
Den utrustningen påbjöds under min skolgång när vi skulle på utflykt.
En Taubesk posé
Väl på båten så möttes vi av en trubadur, vissångare och historieberättare.
Evert Taube var specialiteten.
Ett härligt ”öprat” höll han sig med och Skåningarna behövde lexikon inemellan.
Middagen bestod av lax och skaldjur, kräfta och räka, beskedligt med dryck.
Serverat i minisillalådor. Trevligt.
Desserten blev kvar på kajen, men kaffe på maten räckte gott.
Det var inte enda missödet.
Kameraminnet satt kvar i datorn, så jag fick använda interminnet.
Kabeln kvar i Äspered, så därför blev detta ingen direktrapport direkt.
Uddevallainformation från ett tidigare kommunalråd
Under turen fick vi information om Uddevalla.
En intressant historia med bl.a stadsbrand och sillperiod.
Uddevallas sill åts inte, utan kokades till olja.
Som Boråsare, så är det intressant, att Uddevalla också har varit en konfektionsstad.
Tiger och Rapson, är välkända för de grånande.
Varvsperioden med nybyggda 500.000-tonnare som stävade ut ur fjorden.
Bockkranen revs på 80-talet.
Volvo skulle göra bilar på ett nytt sätt.
Det blev snarast på ett kort sätt.
Volvo lade näsan i vädret, men bilar gör man fortfarande.
Volvos C 70 tillverkas av ett annat företag.
Idag betecknar man sig som handelsstad.
Snart lever stora delar av landets befolkning av att sälja grejer till varandra.
För en industrinörd som mig, ringer bara frågan:
Hur länge ska det hålla?
Vi var hemma igen vid 21-tiden.
Det blev väl blandade aktiviteter, men jag fördjupade mig i 11 dokument, varav hälften på engelska inför mötet med internationella beredningen i eftermiddags i Borås.
Videkonferens med folk i Vänersborg, Göteborg och Borås.
Praktisk servering, lite disk.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | |||||||
|