nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2009

När makten kunde ljuga ostört

Av Flanören utmed Tolken - 15 augusti 2009 16:34


 Idag var sista sommarprogrammet i P1.

Jan Guillo var siste man ut.

 

Programmet var högintressant, för politiskt aktiva 40-talister så var det ett stycke samtidshistoria.

På 1960-och 70-talet kunde makten ljuga, och media hummade med, trots att varenda normalbegåvad journalist insåg hur det låg till.

De rätta frågorna ställdes aldrig, än mindre publicerades.

 

När spionorganisationen, spioneri på svenska folket, IB avslöjades, fängslades de som sa sanningen på vittnesmål från dem som ljög.

Makten ljög och media jamsade med.

 

Vi var många som vid den tiden kunde räkna ut att sossarna och LO-ledning hade en underrättelseorganisation.

Var man kom, på fackliga kurser, möten mm. så visste mötesledningen redan vem som var vem.

På den tiden var det så, att det räckte att någon kunde skällas för kommunist, så var det inget att bry sig om.

T.ex kallade Tage Erlander alla som var kritiska till USA:s krig i Vietnam, för kommunister.

Enligt Guillo var detta ett av skälen till att vänsterrörelsen växte som den gjorde.

”Är det kommunism, att vara solidarisk med Vietnams folk, då är jag kommunist”.

 

Vid den här tiden snärjdes landets justitieminister, Gjejer, av besök på bordell.

Det var ju en stor fara för rikets säkerhet, bordeller och utpressning har historiskt varit samkörda.

De som avslöjade det, blev brottslingarna.

Makten ställde upp och ljög.

 

När verkstadsklubben på Saab i Trollhättan, skulle byta lokaler, så rensade man i lådor och skåp.

En bekant till mig tyckte att han kände igen killen på fotot.

Det var min fil hos IB.

Jag fick den och har den kvar.

Vet inte riktigt var den ligger nu, för jag är inte av den konspiratoriska sorten.

Registrerade man Vietnamaktivister och kommunister, var det klarat att jag skulle vara registrerad, annat hade ju varit tjänstefel av de obefordrade socialdemokrater, som fungerade som rapportörer.

 

Jag fick mig ett gott skratt, i deras beskrivning av mig, vilket tydligen skulle vara en risk:

”Han är en lättsam och trevlig kille”, vilket naturligtvis kunde vara en fara för motståndarna.

 

Vid ett annat tillfälle, andra halvan på 70-talet, var jag hemma och var sjuk.

När jag tittar ut genom fönstret, står det en grå japanare precis bakom min bil.

När jag tittar närmare, ser jag att min framdörr är öppen.

På framsätet ligger en karl i grå kostym och verkar pyssla med något under unstrumentbrädan.

 

Jag tar reg.numret, anmäler händelsen till polisen.

En koll i bilregistret visar, att bilen var skriven på en ”import-och exportfirma, med ”american” i namnet.

 

Polisen gick igenom bilen, sade sig inte hitta någonting, i övrigt lades fallet ner.

 

Det var väl dumt, man skulle levt bus, men den verklighet som Guillo talade om idag var ju verklighet då, även för mig.

 

Visst ljuger ministrar och andra dignitärer idag med, men de klarar sig oftast inte så länge.


 


F.ö har jag målat färdigt, nu gäller det att sätta ihop byggsatsen, knutbräder, sims, dörrfoder och dörrar.

Allting har en ände.

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

15 augusti 2009 17:44

Med anledning av din kommentar på annan plats: Det anses olämpligt att blanda juice och mediciner. Inte för att det skulle vara farligt, om man nu inte tycker det, eftersom det anses bevisat att upptagandet av medicinen i kroppen försämras om man blandar med just juice.Blodtrycksmedicin särskilt nämnt... (klumpigt formulerat men jag hoppas du förstår vad jag menar trots allt)

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

 
Flanören...

Flanören...

15 augusti 2009 18:38

Tack ska du ha för infon.
Har inte märkt något, men kan vara bra att veta.

http://www.nabbsjuan.bloggagratis.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

16 augusti 2009 15:01

Hoppla här kom vi in på medicinska grejer. Får nog hejda gubben min som kolkar jucie trots hjärtmedicin/blodtryck mm.
Intressant skrivet om 70-tals politiken förutom FNL och Nejtackknappen gick den mig i min mammaroll, ganska spårlöst förbi

http://www.barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards