nabbsjuan

Alla inlägg den 8 augusti 2009

Av Flanören utmed Tolken - 8 augusti 2009 19:06

Det växer så det knakar.

Ibland knakar det lite väl mycket.

Då blir Squashen alldeles för stor, inte bra att använda.

Köttet blir mjöligt.

Den lilla på bilden är precis lagom.

Den stora är inte i vägen i alla fall.

Den får ligga som stilleben några veckor, sen plundrar jag den på frön, som blir nya plantor nästa år.

 

Kärlen är två av dem vi köpte igår.

Lilla Squashen i Spilkumen och den stora i skålen att mala senapsfrö i.

 

Krasseblommorna fick vara med för de blev så fina när motljuset silade in mellan pottorna.

Av Flanören utmed Tolken - 8 augusti 2009 12:47


 En nyplockad, doftande och färgsprakande bukett. Blommornas form förstör inte scenen.

Luktärtor är så tacksamma.

Rätt skötta.

Drivor av väldoftande blommor, kommer om och om igen.

Men man får bestämma sig.

Ska de vara vackra ute, då får man inte så många.

Plockar man hela tiden, får man en lång blomning om och om igen.

 

Det är en liten resa tills buketten står på bordet.

 

I början av april, stoppar jag frön i en avlagd nylonstrumpa, binder ett snöre för att avgränsa sorterna, det blir en korv, som stoppas ner i en termos med fingervarmt vatten.

Efter ett dygn, har oftast hälften eller fler svällt.

Ner i jorden med dom och låt resten ligga ett dygn till i nytt vatten.

De som inte sväller, ruttnar.

 

Man kan använda en annan metod, för att Stratifiera, så i mindre lådor, mycket väl vattnade, lägga dem i en tillräckligt stor plastpåse och in i frysen ett par dagar.

Det fungerer utmärkt, men den andra metoden är enklare.

 

Det gäller att anteckna, så man inte blandar sorterna.

I alla fall så klarar inte mitt minne numera att komma ihåg, framför allt om det bler 5-6 sorter.

De flesta fröerna köper jag på Rara Växter.

Men i år blev det ”Stormarknadsfrön”.

De senare är av lite enklare sort och doftar oftast mindre, men i år hade jag tur.

 

När ärtorna har blivit styvt decimetern höga, klipper jag ner dom över nedersta bladvecket.

 Några nyfriserade luktärtor

Sen brukar jag ha dem ute.

Det är inte nödvändigt att de växer så mycket på höjden innan man planterar ut dem.

De sätter flera stjälkar på grund av beskärningen och blir kraftigare.

 

Utplanteringen sker, när frostrisken är över.

Under tiden de har stått ute, får man vara beredd att täcka över eller ta in i växthuset om det kommer en frostnatt.

 

Blommor till buketter, tar jag från plantor som ställs utefter ett plastnät. Av något  okänt skäl har jag sämre erfarenhet av ståltrådsnät.

 

Till lyst, att se på ute och göra trädgården trevligare i största allmänhet, planterar jag 2-4 krukor, där de får stöd av bambukäppar.

 Några krukor med Luktärtor misspryder aldrig, men då får man plocka blommorna när de blommat över. Plockar man så stimuleras skottillväxten.

Dessa plockar jag bara när de blommat över.

Stjälkarna blir mycket kortare i kruka än på friland.

 

Luktärtor, som det mesta i övrigt, vill ha bra jord och gödsel, hela säsongen.

Eftersom det är en ettåring kan m,an gödsla så länge de svarar med fler blommor.

 

F.ö ligger det redan 6 påsar frö inför nästa år någon stans  i gömmorna.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards