nabbsjuan

Alla inlägg den 21 juli 2009

Av Flanören utmed Tolken - 21 juli 2009 18:44

Gräset behövde klippas, enligt normen, redan innan vi for till Öland.

Men jag hittade ett antal bra skäl för att låta bli, bl.a stod vädrets makter mig bi, det regnade en del.

Idag var det ändå dags.

Det tar sina modiga 4 timmar, med pauser och nån kafferast.



Det var kraftfoderdags för fåren idag.

De var inte sena att påminna mig.


I "Mösaviken" simmade Skäggdoppingarna, ungarna har nu vuxit i kapp sina föräldrar.



Det var dåligt fotoljus, med rakt på sol i mörkt vatten.

Man får se det som dokumentationsbilder.


 En verklig vårdros. Vi köpte den för tre år sedan på  Fredriksdal i Helsingborg. Den fick stå i kruka över vintern och en bra bit in på sommaren.

Vi trodde den dött, men lite liv fanns där.

Förra året fick den växa till sig och nu är den uppe i den storlek den hade när vi köpte den.

Rosen har så skira fina blommor, så vill inte mista den.


I kvällingen orkade jag med en liten fotorunda.

Det står motiv överallt just nu.

Inte minst för att Dahliorna börjar blomma, lite strö än, men det kommer.

Om ett par veckor ska de nog ha avslöjat sig allihop.


Jag lyckades rädda en frisk rotstump på Arabian nightdaliorna.

Tog frö som jag sådde i våras, så nu står mor och barn tillsammans.

Sku bli kul att se hur ätteläggen blir.


Redan har de Holländska Dahliorna visat att en sort inte stämmer, dom är vackert röda i stället för gula med orange strimmor.


I fjol fick jag något 100-tal Dalieplantor från frö, behöll de 25 vackraste och de börjar blomma nu.



De har rett sig, blivit större och blommorna är större och vackrare.


För 20 år sedan hade vi mycket Tagets. Uppdragna från frö på våren.

Sen har de förskjutits i många år, men i år sådde jag igen och resultatet blev bra.


 Tagetesena kantar Rosenrabatten, men några har hamnat i ett par krukor vid infarten.


Kraftiga plantor och vackra blommor.


Fick bonusfrö för 2 år sedan av Rara Växter, Ungersk Stockros.



I fjol blommade den inte, men i år har den kommit med blyga svagt lilarosa, enkla mycket tunna blommor.

Ett lyckokast, så dom ska jag ta frö av, de ska så småningom få en egen plats, för de brädas lätt av de lite mer smäktande varianterna.


Nu är det snart dags för läkemalvan, den står i knopp och på någon vecka ska den börja blomma.



Jag gör inga Mashmallows av rötterna, det gjorde man förr i England, nöjer mig med att de blommar så diskret.


Anemonerna sjunger på sista versen.



Vi planterade dom i tre grupper i våras.

Nästa år blir det en stor samling av allihop, mängdigt är obetalbart.


Allsång på Skansen väntar.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards