nabbsjuan

Alla inlägg den 8 maj 2009

Av Flanören utmed Tolken - 8 maj 2009 15:04

Nu gäller det att passa på mellan regnskurarna.

Vi har ju haft torrt så länge så det är efterlängtat, ser också ut som vi får de 40-50 mm som behövs. Regnet gör allt så grönt, nu kommer allt att explodera.



Omskolning, omplantering av det frösådda.

Jag har alltid tyckt att det är ett rofyllt och trevligt arbete, att flytta småplantorna från såbädden till lite mera ”lebensraum”.

Det mesta planterar jag om i egentillverkade lådor.

48 basilikor i varje låda, de ska ju stå där hela sommaren och ge sköna skördar, till sallader, infrysning och inte minst Pestosås.

80 astrar eller tagetes, de ska ju planteras ut i början av juni.

Varje art kräver sitt speciella utrymme.


 

Sådd av lite senare sorter.

Mellan regnskurarna har även Pumpa-Melon-Krasse och Solrosfrön åkt ner i lådjorden.

Finmaskigt nät i botten på lådan, en nätram som lock, vi har möss, som fått smak på framför allt Solros-och Pumpafrön.

Trött på att så om flera gånger, har jag tillverkat locken som håller gnagarna ute.

Har letat förtvivlat efter de två största Solrosornas frö från förra året.

Jag har lagt dem på ett ”säkert ställe”, det brukar jag göra.

Problemet är minnet, de ligger inte bland de andra fröerna från förra året.

Likaledes så saknar jag Vallmofrön, jag tog undan mycket, för de var så vackra och kan även ge korsningar som inte minst blir ovanliga.

Solrosorna gav ordentliga lock till blommor och blev mellan tre och fyra meter höga.

Men efterforskningarna fortsätter.

 Exemplar av mina frösådda, länge sen, Backsippor. 


Maud Olofsson i blåsväder

Hör från Centerstämman att det är missnöje i ”församlinga”.

Maud och de andra ledande Centerpartisterna trivs ganska bra i värmen hos Reinfeldt.

Men det har ett pris; Centerpolitiken.

En Centerpartist vill ligga i mitten, beredd att samarbeta med den som betalar bäst.

Åtskilliga Centerpartistiska kommunalråd, de har oproportionerligt många i förhållande till röstetalet, är tillkomna genom samarbete åt alla håll.

Maud får kritik för den allt mer tilltagande nyliberalismen i ledningen, partiet förs åt höger.

Det är inte för inte som ”Stureplanscentern” kolliderar med bygdegårdscentern.

EMU är inte någon hit ute i leden men Maud gillar att få glassa i Bryssel.

Kärnkraften har inte så många anhängare ute i sockensverige, men på Stureplan är man radioaktiva.

 Mina Trädgårdsvivior håller i alla fall färgen och kommer tillbaka lika vackra varje vår, även de frösådda för länge sedan.


Centern, som så många andra, skulle tjäna på att vi blir alliansfria efter nästa val, så att ordningen återställs.

I annat fall går man ett ovisst öde till mötes, väljaropinionen föredrar riktiga högermän framför kopior, fotfolket vill ha tillbaka Bondeförbundets arvtagare.

Fortsättning följer, var så säkra.

  

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards