nabbsjuan

Alla inlägg under mars 2009

Av Flanören utmed Tolken - 27 mars 2009 06:43

Verkstadsindustrin har varslat, bilindustrin i synnerhet.

Nu har turen kommit till kommunerna.

Trollhättan aviserar att man måste ta bort kostnader motsvarande 210 anställda. Skatteintäkterna sviktar.

Många kommuner är i samma situation inklusive landsting och regioner.

Kommunledningar ställer sin förhoppning till vårpropositionen, att regeringen ska anslå mer pengar till kommuner och landsting.

För det är så tokigt ordnat, att kommunerna får inte använda tidigare upparbetade överskott, det säger alliansregeringen nej till.

Det är ju nu dom skulle behövas.

Hur gör du själv med ditt sparkapital?

Själva, har alliansen sänkt skatter så till den milda grad, att man inte har nåt kvar på kistbotten , när krisen slår till.

Och det är bonusgänget som fått de största skattesänkningarna.

Alliansen agerade inte i okunnighet, många varnade dem, men de effekter vi idag ser, var själva målet.

Det verkar ibland, när företrädare för regeringen kommenterar situationen, som att man njuter.

"Nu är det hårda tider, alla måste ta sin del av smällen".

Men så är det ju inte, slagen är lite olika vadderade.

Såg idag på AB:s nätupplaga, att tältstäderna börjar växa upp kring amerikanska städer.

Undrar om det är detta som är alliansens förebild.


På Nabben växer snötäcket till sig, tur att man inte behöver tälta.

Av Flanören utmed Tolken - 27 mars 2009 05:30

Trodde väl att man skulle få sova till 7 i alla fall.

Men kroppen ville annat, 4.30 var det kört.

I brottarklubbens gästbok talar Henke om att jag slipper gå upp om morgnarna. Jo då, men då gäller det att kunna sova, men det rättar väl till sig, precis som det tidigare har gjort på semestrarna efter nån vecka.

Jag får nöja mig med att titta på bilden på barbarnen, dom kan sova i alla lägen.


Bore har kommit med snö i natt, inte på långa vägar så mycket som dom hotade med, men ändå en bekräftelse på bakslaget.

Hovsamma -2 och det brinner redan i kaminen.

Av Flanören utmed Tolken - 26 mars 2009 17:40

Nu har den kommit.

Två dagar senare än i fjol.

Av Flanören utmed Tolken - 26 mars 2009 16:48

Nu har jag gått ut från Parker Hannifin, som anställd för sista gången.

Skrivbordet blankt, mejlboxen tom, en stor COOP-kasse har gåt 2 gånger t.o.r hem.

Inte utan att det känns lite vemodigt.


Jag blev överväldigad av alla dem som ställde upp på avslutningskaffet och presenterna. Trots alla dem som ändå hade meddelat att de av olika skäl inte kunde vara med.

Hade redan i förväg låtit förstå att kristall och pengar kunde omvandlas till resepresentkort.

Min chef hade gjort Min chef  framförde en mycket trevlig resumé över mina år.

Delar av den väckte berättigad munterhet, det har aldrig vilat några ledsamheter på företaget. Om så har varit fallet, har dom inte blivit så gamla.

Jag är jättetacksam och tackar alla än en gång, inte bara för presenter och närvaro utan för förmånen att arbeta ihop och för alla dessa fantastiska människor, genom åren.

Det fanns ett intresse av bloggadressen, den kommer att bekantgöras i en större krets.

Nu börjar en annan del av livet



Av Flanören utmed Tolken - 26 mars 2009 09:41

-8 grader, men det var inte värst.

På samma dag som jag slutar jobbet och ska pensionera mig, slår seniliteten till med full kraft.

När jag kom till jobbet i morse,sista dagen, så märkte jag att snusen inte hade mommit med. Inga problem, köper en dosa i automaten...

Men, ingen plånbok heller.

För handen till bröstfickan, nä nu jä...., telefonen var heller inte med.

Redan vid inpasseringen märkte jag att, vid jackbyte, inte hade fått med mig ID-kortet, det som jag skulle lämna tillbaka idag innan jag går hem för sista gången.

Allt ligger prydligt på hörnet, närmast dörren på köksbordet.

Enorm timing med seniliteten!


Rimfrosten glänser, snö och is vägrar lämna rabatter och land.

Nu ska det väl ge med sig, men då har dom hotat med en massa snö i väderomslaget.

Jag tröstar mig med, att jag inte hade kunnat göra så mycket ändå under konvalesensen.

Ibland spelar det en i händerna, eller i lillfingret.

Bilden föreställer en tuva rimfrostig Gråtimjan, Thymus praecox, en väldigt fin timjan, som är vacker att se på där den breder ut sig i stora tuvor.

I matlagning är det den vanliga, Thymus vulgaris, som jag tycker är bäst.


Av Flanören utmed Tolken - 25 mars 2009 17:53

Kom på felet.

Hade inte skrivit nån text innan jag försökte lägga in bilden.

Av Flanören utmed Tolken - 25 mars 2009 12:18

Är det nån där ute i cybervärlden som känner igen fenomenet?

Jag ska lägga in en bild i texten, klickar på den lilla gröna, men får bara fram 300 Jpg-bilder, men inte mina egna uppladdade.

Vore tacksam för hjälp.


En som aldrig frågat förr

Av Flanören utmed Tolken - 25 mars 2009 08:44

Den 26 mars blir en av vinterns kallaste morgnar, -13 grader!

En märklig känsla, t.o.m jag hade övertygats om att nu är det vår.

Ännu märkligare känsla ger allt röjande innan jag definitit lämnar jobbet bakom mig.

Vad man samlar på sig.

Det enda jag inte hittar, är en bild som skulle fått ackompanjera detta inlägg, men jag hittar den.

Var ute i verkstaden en släng och gjorde den absolut sista arbetsuppgiften, nu på morgonen.

I morgon kl. 14 har det inbjudits till avslutningskaffe, själv har jag speciellt inbjudit ett par personer jag haft mycket att göra med genom åren, det ska bli trevligt, men lite eftertanke blir det, med tanke på att det var 41 år sen jag satte min fot här första gången.

Har en stor COOP-kasse med mig som ska fyllas med sånt som ska med hem.

Bilden visar Flanören vid en svarv i mitten av 1970-talet.



Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards