Direktlänk till inlägg 18 mars 2009
Var på Regionutvecklingsnämndsmöte i Västra Götaland i går.
Vi satte runt 100 miljoner på olika utvecklingsinsatser.
Olika aktörers medfinansiering växlar upp till c:a 500 miljoner.
En kraftfull motor.
Men ett ärende förbryllade.
En busslinje mellan Dals Ed och Nordby.
Det blir mycket naturupplevelser på 3 timmars bussresa, dock inte denna vy, som är från Rydaholm i Småland.
Nordby är ett snabbt växande köptempel i Strömstad, Dals Ed är en Dalslandskommun med hög arbetslöshet.
Busslinjen skulle göra det möjligt att resa från Dals Ed och jobba i Nordby.
1,5 timmar enkel resa, en arbetsdag från dörr till dörr på 13 timmar.
Vilken handelsanställd är beredd till det?
Enligt resvaneundersökningar, så är det i stort sett bara skiktet under bonusgänget som är beredda till det.
10 timmar är en magisk gräns.
Busslinjen kostar 6 miljoner på två år, sen skulle det utvärderas.
Skulle västtrafik få samma ägartillskott för övriga resenärer, skulle de få en budget på 80 miljarder!!! (Idag 1,5)
Väl vid beslut så lyckades det att dels korta ner tiden till utvärdering och samtidigt förbereda tågpendling till Halden och därefter gränspendel till Nordby.
Desperatinen är förståeligt stor i kommuner som drabbats hårt.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
|||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | |||
16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|