nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 17 februari 2009

Framtidens kollektivtrafik i Västra Götaland

Av Flanören utmed Tolken - 17 februari 2009 08:52

Allt sedan Västtrafiks tillblivelse i samband med regionbildningen, har jag varit skeptisk mot ägarformen och politisk ledning.

Västtrafik bildades genom sammanslagning av de tidigare trafikbolagen i de tre länen och Göteborg.

Tåg, buss, spårvagn, färjor m.m

För att få så stor delaktighet och engagemang som möjligt, samägs det nya bolaget av regionen och de 49 kommunerna, 50 ägare!

Och man ska vara överens…

Var och en förstår, att det är skillnad på engagemanget för kollektivtrafiken, å ena sidan i de större kommunerna med Göteborg i spetsen och å andra sidan i små kommuner utan egentlig egen trafik, utan företrädelsevis genomfartstrafik.

Kollektivtrafiken är mycket betydelsefull, för att människorna ska kunna förflytta sig till jobb, utbildning och fritidsaktiviteter på ett smidigt och hållbart sätt.

 Kollektivtrafiken kommer att bli ännu mera betydelsefull.

Storstadsområdena korkas igen, drivmedelspriserna kommer på sikt att öka, bilen kommer allt mer att bli en fritidsartikel, inte minst i de större tätorterna.

Med ordentliga satsningar på infrastrukturen, 25-30 mil nya järnvägsspår, hål i marken i Göteborg och Borås, skulle restiderna nedbringas så mycket, att bilen skulle kännas långsam.

De krav som framgent kommer att ställas på kollektivtrafiken, fordrar  en ägare, som både förmår att formulera visioner och mål och finansiera trafiken.

Jag tycker det är allt mera självklart, inte minst mot bakgrund av de tilltagande klimatförändringarna, att regionen tar över Västtrafik.

En ägare som vågar, om det behövs, ta ställning till fler fulla bussar i de större tätorterna eller  tomma i glesbygd.

Det är ju inte direkt banbrytande, både Stockholm och Skåne, liksom många län har redan den ordningen.

Lösningen med 50 ägare får bli en parantes.

 

Ägarformen kommer inte att lösa allt. Vi får nog räkna med att inte vara överens om linjesträckningar, turtäthet, försenade bussar, fullbelagda spår och andra förtretligheter.

Det ligger nåt positivt i det, vi begär hela tiden mer av kollektivtrafiken.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards